Screen ghosting aneb životnost displayů Samsung telefonů

S příchodem iPhonu 6 se internetem šířily vtipy o tom, že je to první telefon, který je možný nejenom špatně držet, ale i špatně nosit. Samotnému mi to tehdy přišlo vtipné. Než mi v nedávné době Samsung předvedl, že jejich telefony se správně smí používat jen jako těžítka. Sranda? Přejde :-) Aneb krátký příběh o tom, jak v rekordním čase zničit display telefonu...

Minulý rok zhruba touhle dobou jsem si nechal pořídit Samsung Galaxy Note8. S telefonem byla celkově spokojenost, veliká, i jsem prohlašoval, že to byl dosud asi nejlepší telefon, který jsem měl (pravda, měl jsem na něm keyboard cover, byť s korejskýma titulkama, bez toho by takové hodnocení asi nedostal :-) ). Netušíce, že idylka skončí velice rychle. Asi po 3 měsících jsem začal vnímat nějaké fleky na displayi. Říkal jsem si, že je to bordel; až jsem se jednou podíval pořádně a zjistil jsem, že bordel jsou artefakty na displayi. Konkrétně se do displaye napevno vypálily (skoro) statické části navigace Waze. Display navíc celkově dosti ztmavl - vidět to bylo po sundání keyboard coveru - pod ním byl display celkově světlejší (jelikož většinu času byl nasazen a tedy kus displaye pod ním byl relativně nepoužitý). No nic, je to nové, je to v záruce, vymění se to... Nějakou dobu jsem to neřešil, nebyla to zase tak kritická chyba. Na jaře dalšího roku přišel upgrade na Android 9, vedoucí se ve stejném duchu jako upgrady Windows - "co šlo udělat jedním stiskem narveme pod 3 menu." Ve snaze udělat z toho zase funkční pracovní přístroj jsem nakonec skončil u factory resetu. Řekl jsem si, že je ten pravý čas to tedy rovnou vyreklamovat.

Telefon jsem odnesl do prodejny, sepsal protokol, prodejna to odeslala do autorizovaného servisu (Britex) a zhruba za týden přišla notifikace, že je telefon opraven. Hurá, říkal jsem si, než jsem při vyzvedávání spatřil reklamační protokol. V popisu opravy čtu:

  1. Zákazníkem  reklamovaná vada se projevila. Provedena kalibrace displeje. Na základě zjištěných skutečností (displej vystaven statickému obrazu) se nejedná o záruční vadu ve smyslu ustanovení OZ, ale jako vstřícný krok výrobce. V případě zjištění opakovaného poškození způsobené nesprávným používáním se bude jednat o plně hrazenou opravu. Provedená oprava není považována za záruční zásah ve smyslu ustanovení OZ.

Zde bych ještě na začátek podotkl, že řada Note je nejdražší řadou u Samsungu a celkově jedny z nejdražších telefonů vůbec. To jen tak pro pořádek, u telefonu za dvojku bych tohle asi ještě akceptoval, ale že telefon za skoro 30 tisíc má po 3 měsících artefakty po celém displayi mi v pořádku opravdu nepřijde. Za druhé bych podotkl, že s kamionem také nejezdím, takže ani ta navigace na tom telefonu neběžela zase tak dlouho. A dalším takovým nepodstatným detailem je, že "kalibrace displaye" (ať je to co je to) 100% závadu také neodstranila - stav se o hodně zlepšil, ale artefakty byly stále viditelné. Tedy jinými slovy: vrátili mi o trochu míň rozbitý telefon a řekli mi, že můžu být rád, že to vůbec udělali.

S myšlenkou, že se autorizovaný servis asi po***** v kině jsem se dopátral kontaktu na oficiální zastoupení a napsal tam. Po dodání všech podkladů a pár dnech čekání jsem se dozvěděl, že prošetřili postup servisu, nenašli pochybení a že když telefon nepoužívám, že ho mám vypnout. Na to, jak se mám navigovat podle vypnuté navigace už jsem odpověď nedostal. Nicméně alespoň ze zastoupení z ČR jsem dostal tedy potvrzeno, že jejich telefony nejsou určené k tomu, aby se na nich používal display. Některé telefony se holt dají blbě držet, některé se používat asi ani nesmí... Mimochodem neumí někdo Korejsky? :-) Stále by mě zajímalo, jestli si takhle se zákazníkem vytírá řiť jen české zastoupení nebo je to dle pokynů od soudruhů z Koree.

Z dalších postřehů:
  • Samsung používá displaye AMOLED, které jsou na vypalování obrazu náchylné (narozdíl od jiných, jinde používaných technologií). Výhodou má být lepší obraz. Nicméně musíte si ho naplno užít během prvních 12 hodin vlastnictví telefonu, protože pak se display poškodí natolik, že má horší obraz, než měl CRT monitor u mojí 486ky.
  • Obhlédl jsem další telefony - namátkou můj předchozí (Galaxy S7) a během reklamace zapůjčený Galaxy A5. Artefakty byly na obou. Na S7 opět vypálená navigace, nicméně na zapůjčené A5 byla pro změnu vypálená horní lišta systému Android. Standardně to vidět nebylo, ale jak se otevřelo něco na fullscreen, tak to svítilo. Předpokládám, že vyjádření zastoupení by bylo, že se telefon nemá používat se systémem Android, když tam zobrazuje statické věci.
  • Artefakty na zmíněných dvou telefonech nebyly tak strašné jako na mém Note8 (o tom svědčí i to, že na mé předchozí S7 jsem je musel hledat, nebylo to vidět i přes spuštěné video). Další věc je, že po návratu z rekalibrace displaye (stále nevím co to je) jsem přepnul všechno do černé, k navigaci nastavil ztlumení, aby nemohla běžet na plno a udělal jsem několik dalších opatření, který by měly napomáhat nevypalování se displayi. A nyní (teda asi 5 měsíců od reklamace) už je display zase celý tmavý, hnusný se silnými artefakty. Nemůžu se zbavit pocitu, že ikdyž AMOLED displaye na to trpí, tak v mém případě je display stejně prostě šmejd a kazí se ještě o dost rychleji. Ale opravovat to nebudou, proč by to dělali u tak laciného telefonu...
  • Ve vyjádření zastoupení stálo, že když display nepoužívám (což je typické pro navigování se v autě :-) ), mám jej vypnout. Ironií osudu je, že na telefonu je v defaultním nastavení zapnutá funkce always on display, kdy se na něm trvale zobrazují hodiny a notifikace. Já to měl vypnuté, nicméně na internetu jsou případy, kdy se tam vypálilo i tohle...
Co si z toho odnést? To je asi na každém. Já jsem Samsungu poděkoval, že mi potvrdili, že jejich telefony se hodí akorát jako těžítko. A odnesl si z toho ponaučení, že další telefon už Samsung nebude (a fakt jsem s nima byl do té doby spokojený). Těžítek mám dost. A kdyby se nějaká iphonista chtěl smát, tak nemusí - iPhone X má už taky AMOLED display... od Samsungu. Takže vás to také čeká :-)